Manifest pentru un sistem sanitar sanatos

Laura Matei

In prezent, in Romania exista 10.000 de oameni implicati in distributia de medicamente. Din cauza piedicilor existente in sistemul de sanatate, distribuitorii si farmacistii avertizeaza ca exista pericolul ca 54% din farmaciile existente sa se inchida.

Colegiul Farmacistilor din Romania, Asociatia Distribuitorilor si Importatorilor de Medicamente (ADIM), Asociatia Distribuitorilor de Medicamente din Romania (ADMR) si Asociatia Retelelor de Farmacii din Romania (ARFR) au dezbatut miercuri, 4 iulie 2007, la Palatul Parlamentului, aspecte legate de locul pe care-l ocupa sectorul de distributie a produselor farmaceutice in ansamblul sistemului sanitar si conditiile legale ce trebuie indeplinite pentru modernizarea sistemului sanitar din Romania si, in special, a sectorului de distributie a medicamentelor catre populatie. De asemenea, au fost prezenti dl Martin Fitzgerald, reprezentant al Asociatiei Euro-pene a Distribuitorilor de Gama Completa de Medicamente (GIRP) si dl John Chave, Secretar General, Grupul Farmaceutic al Uniunii Europene (PGEU), care au dorit sa participe cu scopul de a sustine propunerile initiate de cele patru organizatii.
Din pacate, nici un reprezentant din Ministerul Sanatatii nu a onorat cu prezenta importanta manifestare, aratand inca o data lipsa de interes pentru rezolvarea problemelor existente in sistemul sanitar.
Ca urmare a structurii actuale a sistemului de sanatate si a intarzierilor de plata de peste doi ani a unor medicamente furnizate populatiei, distribuitorii si farmacistii au preluat, in limita posibilului, toate disfunctionalitatile sistemului, aflandu-se momentan intr-o situatie financiara dificila. Participantii au solicitat Guvernului sa adopte o pozitie neutra fata de companiile farmaceutice, prin achitarea sumelor datorate, cu scopul stabilizarii sistemului sanitar.
Reprezentantii organizatiilor profesionale considera ca imbunatatirea accesului ceta-tenilor la medicamentele necesare ingrijirii sanatatii se poate realiza prin adoptarea unui sistem european care presupune:
– Eliminarea plafoanelor lunare impuse farmaciilor, sistem ce nu poate fi regasit in nici o tara membra a UE; reglementarea in cauza favorizeaza aplicarea unor procedee arbitrare si potential ge-neratoare de coruptie.
– Continuarea masurilor de desfiintare a programelor nationale de sanatate, pentru a permite accesul neingradit al cetatenilor la medicamentele necesare, prin incadrarea in resursele bugetare a tuturor participantilor la sistemul de sanatate publica.
Participantii au subliniat, totodata, importanta si eforturile facute de distribuitori, farmacisti si organizatiile profesionale reprezentative pentru promovarea unei piete concurentiale in domeniul medicamentului, pentru modernizarea depozitelor si a farmaciilor, cu scopul de a furniza populatiei servicii prompte si de calitate. Au fost discutate solutii pentru crearea de conditii economice care sa permita: remunerarea echitabila a distribuitorilor si asi-gurarea sustenabilitatii financiare a farmaciilor, indeosebi a farmaciilor rurale, care trebuie sa furnizeze medicamente pentru 45% din populatia Romaniei.
"In situatia actuala, distribuitorii de medicamente si farmaciile contribuie in mod direct la finantarea sistemului de furnizare de medicamente populatiei Romaniei cu aproximativ 500 mi-lioane euro/an, iar distribuitorii de medicamente trebuie sa contracteze credite bancare pentru a plati la termenele contractuale producatorii de medicamente", a spus dl Viorel Vasile, Presedinte ADMR.
Sa nu uitam ca distribuitorul de medicamente este finantator al sistemului sanitar. El contribuie in mod direct la finantarea sistemului de furnizare de medicamente catre populatia Romaniei cu cca 0,5 miliarde euro/an (2007). Distribuitorii din Romania trebuie sa contracteze credite bancare – purtatoare de dobanzi – pentru a-si plati la termenele contractuale furnizorii – producatorii de medicamente.
"Activitatea de distributie de medicamente presupune: inalta calificare – 80% din personal are studii superioare si responsabilitate fata de pacienti, care sunt beneficiarii finali ai serviciilor. Medicamentul nu este un simplu "produs" supus comercializarii, ci necesita regim si tratament speciale. De bunele rezultate ale muncii distribuitorului de medicamente depinde viata a milioane de oameni. Distribuitorul de medicamente nu este un simplu comerciant, activitatea sa aduce valoare adaugata. Sa ne imaginam soarta pacientilor daca spitalele si farmaciile nu ar mai beneficia de serviciile distribuitorilor", a mai mentionat dl Vasile.
Piedicile pe care trebuie sa le depaseasca in fiecare zi distribuitorii de medicamente sunt, in opinia dlui Vasile, urmatoarele: investitiile de milioane de euro pe care le fac distribuitorii de medicamente pentru a se alinia la noile standarde impuse de legislatie – regulile europene de buna practica de distributie; volumul pietei medicamentelor din Romania este net inferior celor din alte tari europene si existenta plafoanelor de farmacie si sistemul programelor nationale de sanatate, factori care influenteaza negativ atat functionarea normala a pietei, cat si accesul pacientilor la medicamente.
In prezent, in Romania exista aproximativ 4.800 de farmacii. Potrivit unui raport al Bancii Mondiale, doar 30% dintre ele sunt in mediul rural, adica in jur de 1.200, care trebuie sa acopere 45% din populatia Romaniei.
"Mie mi se pare important sa insistam pe reglarea platilor si pe datoriile vechi, care au ramas neachitate. In plus, de ce trebuie sa fie o diferentiere de plata? In opinia mea, toate platile ar trebui sa se faca la 30 de zile.
Si sa nu uitam ca in domeniul sanatatii sunt 95 la suta femei. Noi nu vrem si nici nu stim sa ducem razboaie. In Europa, a venit timpul negocierilor. Si in Romania este cazul sa abordam aceste metode de rezolvare a problemelor, nu prin lupta", a mentionat doamna Anca Vlad, ADMR.
Despre efectele profitabilitatii reduse a farmaciei a vorbit Prof. Dr. Dumitru Lupuliasa, Presedintele Colegiului Farmacistilor din Romania. Domnia sa a aratat ca practicile dezvoltate de mecanismele de piata pentru cresterea profitabilitatii farmaciei sunt:
– Inducerea de volume mari de vanzari, in special pe medicamente scumpe
– Directionarea de retete intre farmacist – medic – distribuitor -producator
– Nevoia sustinerii financiare a farmaciei de catre distribuitor prin oferirea de discounturi
– Vanzarea de alte produse nonfarmaceutice care nu au adaos comercial reglementat (lista limitata prin reglementarile legale)
– Migratia farmaciilor spre zone cu vad comercial (farmaciile neprofitabile sunt mutate in zone mai centrale).
In continuare a luat cuvantul doamna Farm. Prim. Clara Popescu, Vicepresedinte al Colegiului Farmacistilor din Romania, care a vorbit despre situatia actuala a sistemului farmaceutic – situatia farmaciilor. Consumul de medicamente in Romania este inca foarte scazut, comparativ cu tarile Uniunii Europene, existand o discrepanta foarte mare intre mediul rural si mediul urban, din punct de vedere al cheltuielilor cu medicamentele.
"Ne confruntam cu un deficit de farmacisti foarte mare (o medie de 2,1 farmacisti/farmacie) si, incepand cu acest an, ne confruntam cu un exod al farmacistilor in alte tari ale UE. Alte probleme sunt: existenta plafoanelor la nivel de farmacie pentru vanzarea de medicamente, alocate preponderent pe criterii istorice, ceea ce limiteaza compe-titivitatea reala intre farmacii, cresterea expansiva a cheltuielilor administrative de functionare a farmaciilor si schimbarile dese ale cadrului legislativ, ceea ce presupune costuri suplimentare de adaptare la noile conditii impuse si instabilitate econo-mica."
Cum se vede viitorul? "Sistemul farmaceutic din Romania are nevoie de conditii economice similare oricarui alt domeniu: stabilitate si suste-nabilitate. Fara indeplinirea acestor conditii, pe termen mediu si lung, dezechilibrele economice si sociale se vor adanci. Oricum, discutia de astazi mi se pare absurda, la sase luni de la intrarea Romaniei in UE", a mai subliniat Farm. Prim. Clara Popescu.
Concluzii
Participantii la dezbatere si-au exprimat clar deschiderea si disponibilitatea de a gasi, impreuna cu reprezentantii Ministerului Sanatatii, solutiile economice optime, utilizate si validate in practica tarilor UE, care sa duca, alaturi de reducerea unor preturi, la accesul neingradit al cetatenilor la medicamentele de care au nevoie, in contextul unei sustenabilitati economice a furnizorilor de servicii.
Seria de propuneri a fost vazuta de catre participanti ca o modalitate care sa conduca la o reasezare moderna si eficienta a sistemului sanitar romanesc. Concret, efectele propunerilor celor patru organizatii profesio-nale au constat in:
– Incurajarea consumului de medicamente generice, ieftine;
– Economii de 27% la Fondul de Asigurari de Sanatate pe segmentul bolilor cronice si cresterea numarului de bolnavi cronici tratati;
– Eliminarea licitatiilor de ada-os comercial al farmaciei la unele boli cronice;
– Cresterea accesibilitatii paci-entilor la medicamente, prin sustinerea farmaciilor rurale;
– Cresterea calitatii distributiei de medicamente.
Aceste efecte vor stabili premisele unui sistem farmaceutic modern, cu accent pe accesibilitatea crescuta la medicamente, suportabilitate financiara a co-platii din partea pacientilor, stabi-litate economica si predictibilitate a sectorului farmaceutic, servicii farmaceutice de calitate.

Din discursul dlui John Chave,
Secretar General, Grupul Farmaceutic al Uniunii Europene (PGEU)

"Sistemul farmaceutic se poate bucura in tarile lumii de doua abordari ce depind in mod necesar, pe de-o parte, de sistemul econo-mic si legislativ al tarilor respective, iar pe de alta parte, de coordonatele morale si etice ale fiecarei societati.
O prima viziune asupra sistemului farmaceutic apare intr-o serie de tari in care legile impuse de guvern ii forteaza pe farmacisti sa isi reduca activitatea la simpla achizitionare si vindere de produse, fara a acorda importanta omului si sanatatii lui in particular. In aceste societati, farmacistii nu pot fi o prezenta stabila in comunitatea din care fac parte, cand se vad amenintati in mod constant de falimentare, cand nevoia de a plati darile catre stat devine, de fapt, prin gravitatea ei, singurul aspect care mai conteaza.
Cealalta viziune este cea pe care am intalnit-o in majoritatea statelor membre UE. In acest caz, contributia si importanta sistemului farmaceutic este inteleasa si apreciata, iar cetatenii se pot baza pe servicii de cea mai inalta calitate. Guvernele tarilor europene recunosc importanta sistemelor farmaceutice in cadrul comunitatilor, chiar si in zonele aflate in curs de dezvoltare, care depind intr-o foarte mare masura de un acces convenabil la sistemul de sanatate.
Marea majoritate a tarilor UE si-au facut, asa cum spuneam, alegerea si imi doresc foarte mult ca si romanii sa le urmeze exemplul, sa aleaga deci a doua viziune si nicidecum prima."

Interviu cu Constantina Tomescu,
Presedintele Proprietarilor de Farmacii din Romania

De ce credeti ca volumul pietei din Romania este inferior celorlalte tari din UE?
Volumul este inferior pentru ca sumele de bani alocate sanatatii pe locuitor sunt foarte mici si pentru ca se prescriu medicamente de varf, nu generice. Cel mai important lucru insa, pe care doresc sa il relev, este statutul farmacistului si al farmaciei romanesti, care este pe cale de disparitie. Atata timp cat ai un adaos atat de mic – din 12% cedezi Casei de Asigurari 10%, cu 1 – 2%, nu poti trai. Ca societate comerciala, sa te poti reaproviziona, sa-ti platesti utilitatile, obligatiile la buget si sa te si dezvolti este imposibil.
In tarile unde sistemul sanitar merge mult mai bine decat la noi si exista traditie in distributia de medicamente angro si en detail, managementul sanitar este facut cu mult interes. Nu este posibil ca intr-un spital sa nu ai fiole de adrenalina, de care depinde viata unui cetatean, sa nu ai un antibiotic de rezerva, la fel de important, sa nu ai niste solutii perfuzabile… Aceste lucruri, la nivel statal, respectiv la nivelul Ministerului Sanatatii, in orice tara civilizata, sunt supravegheate si controlate.

Care credeti ca sunt urmarile consumului redus de medicamente?
Per total, nu as putea spune ca suntem mai bolnavi decat anul trecut sau decat anii trecuti. Dar grija fata de om lipseste. Stiti, consumul de medicamente nu arata neaparat gradul de sanatate al populatiei. Oricum, se aloca destul de putin pentru pacient, pentru cetatean, pentru sanatatea lui. Ati vazut ca suntem aproape pe ultimul loc in Europa. Noi trebuie sa luam acele modele straine care functioneaza. Astea sunt posibilitatile insa, si asa vad guvernantii nostri lucrurile.

Eliminarea plafoanelor este o solutie viabila?
Sigur ca da. In Legea 95, Legea reformei in sanatate, este cuprins acest lucru‚ prescriptorul sa aiba niste plafoane, dar orientative. Nici aici nu trebuie sa fie niste plafoane rigide, fiindca fiecare medic de familie stie exact cati bolnavi cronici are si-si rezerva suma de bani pentru ei, isi retine o suma de bani pentru afectiuni acute si este invitat sa faca aceasta selectie. Eu, ca farmacist, nu pot sa aleg de la coada, intre 10 pacienti: tie iti dau, ca imi plac ochii tai, tie nu-ti dau, ca esti in varsta sau ca nu esti roman…
Si inca un lucru esential: banii din Sanatate sa se intoarca la Sanatate!

Fii conectat la noutățile și descoperirile din domeniul medico-farmaceutic!

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comunicari comerciale. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.





    Comentarii

    Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.