Interviu cu Norina Alinta Gavan, country manager Worwag Pharma Romania

Care sunt coordonatele principale in filosofia Worwag Pharma Romania?
Worwag Pharma se axeaza in primul rand pe oameni si dupa aceea pe produse. Despre oameni pot sa spun ca acesta este unul dintre aspectele caruia ii acordam o atentie semnificativa. Worwag Pharma apreciaza diversitatea, ii lasa pe oameni sa fie asa cum sunt ei, sa isi dezvolte fiecare personalitatea, evident in limita unor idei trasate clar de firma. In aceste limite individului i se permite sa fie el insusi. Aceasta este si sursa de valoare. Dupa parerea mea, oricat de bun ar fi orice produs de pe piata, fie ca vorbim de masini, ciocolata sau medicamente, omul care vinde face totul. Axa centrala, valorica, a tuturor activitatilor noastre este si sloganul nostru: prompt, felxibil si prietenos.

Ce puteti spune despre produsele pe care le puteti oferi publicului din Romania?
Patrunderea pe piata, in 98, a fost prin produse de nisa, produse unice atunci pe piata farmaceutica romaneasca. Este vorba despre medicamentele pentru tratamentul neuropatiei diabetice, cele care efectiv au consacrat firma pe piata. Am intrat cu produse generice pentru diabet in 2003 (medformin, medforgama), iar in anul 2004 cu cele pentru cardiologie (bisogama- bisopronol). Se merge pe domeniul diabetului zaharat si a complicatiilor lui, cele cardiovasculare, neurologice, microvasculare sau macrovasculare. Produsele noastre nu se adreseaza insa numai persoanelor cu diabet zaharat, cat si celor care sufera de afectiuni neurologice sau cardiovasculare. Alte produse se adreseaza domeniului ginecologic si pediatric. Avem in aceasta directie un preparat cu fier, suplimenti alimentari, un preparat cu magneziu care ne face unici in lume (Magnerot). Produsele cu silimarina lagosa se adreseaza si domeniului gastroeneterologic.

Care este istoria acestei companii?
Worwag Pharma este o firma mica, de familie, care a inceput in anul 1965 de la o farmacie infiintata in Shtutgart. In anii 80 farmacia a inceput si sa produca medicamente. La inceput, acestea au fost in sfera biofactorilor, a vitaminelor, combinatii de diverse vitamine si minerale. Asa au aparut Milgama si Magnerotul. Incepand cu anii 90 a inceput extinderea in Europa, mai intai in partea centrala: Ungaria, Cehia, Bulgaria, Slovacia, Rusia si Romania. In acest moment exista reprezentante in 37 de tari din toata lumea. Acum se pregateste deschiderea de noi reprezentante in Vietnam si Thailanda. In Romania reprezentanta functioneaza din ’98, cand au fost primele simpozioane de lanasare a Milgamei si a Magnerotului pe piata.

Cum ati descrie relatia cu colaboratorii dumneavoastra?
Ceea ne dorim in primul rand, este sa ne facem parteneri de lunga durata. Consideram ca orice bussines are la baza doi sau mai multi parteneri, insa in adevaratul sens al cuvantului. Deci daca castiga unul, trebuie sa castige si celalalt. Colaboratorii din Romania, fie ca vorbim de institutii (ministere, case de asigurari, birouri nationale la nivelul fiecarui judet, institutii de alimentatie publica unde se inregistreaza suplimentele alimentare), asociatii, medici, farmacisti, distribuitori, importatori au facilitat instalarea unor relatii destul de bune. Incidente neplacute exista, insa sunt punctuale, deci nu trebuie sa fie ele cele evidentiate. Pot sa spun cu sufletul deschis ca nu cred ca avem vreo relatie proasta, fie ca vorbim de distribuitori, institutii, importatori, iar cu medici si farmacisti nici atat. Acest lucru se datoareaza atat felului nostru deschis si flexibil de a aborda problemele, cat si al celorlalti.

Care domeniu merita mai multa atentie?
Tot ce inseama sanatate ar trebui sa beneficieze de aceeasi atentie, toate aspectele sunt la fel de importante, pentru ca lipsa sanatatii afecteaza oricare alt aspect al vietii si activitatii umane, fie ca vorbim de adulti, batrani sau copii. Din pacate, avem multa lume bolnava, iar principala cauza a acestui fenomen este lipsa de educatie sanitara la nivelul maselor

Ce domenii doriti sa aprofundati pe viitor?
Extinderea pe care si-o doreste Worwag Pharma este in continuare in domeniul diabetului, de fapt pentru tot ce inseamna patologia diabetului si a complicatiilor lui. Pe de alta parte ne dorim sa ne implicam in informarea publicurilor cu privire la importanta sanatatii. Anul acesta ne dorim sa ne apropiem mai mult de persoanele cu diabet zaharat prin asociatiile de pacienti, prin medicii de familie, pentru a-i face sa constientizeze ca diabetul zaharat chiar daca nu doare, el lucreaza incet si sigur si ca aceste complicatii ale bolii pot fi prevenite. Pentru aceste campanii de constientizare avem insa nevoie de sustinere atat din partea medicilor de famile cat si din partea medicilor diabetologi si, bineinteles, sustinerea media. O alta problema este, de exemplu, lipsa sustinerii psihlogice cu care se confrunta bolnavii de diabet. Aceasta problema depinde insa nu numai de Ministerul Sanatatii si de Casa de Asigurari, ci depinde efectiv si de nivelele inferioare: medicul diabetolog, medicul de familie, asistenta care il preia pe pacient si depinde si de pacient. Insa, unui pacient trebuie sa i se explice suficient de mult si de coerent, cat sa inteleaga si sa retina ce are de facut pentru a-si conserva sanatatea. Noi nu suntem educati sa avem grija de noi si de educatia noastra.

Care este principala problema a sistemului sanitar din Romania?
Principala problema a sistemului sanitar cred ca porneste totusi de la pacienti. Acestia au nevoie de mai multa disciplina. Sa invete sa isi accepte boala, sa isi ia medicamentele conform indicatiilor primite si nu dupa ureche, sa inteleaga ca, uneori, chiar daca o boala nu poate fi tratata, prin medicatie ea poate fi tinuta sub control, intarziata in evolutia ei. Este deci nevoie de mai multa educatie in randul pacientilor. Natia romana nu a beneficiat de acest tip particular de egoism, de educatie sanitara suficienta. Sa nu uitam ca suntem una dintre tarile cu cel mai scazut consum de sapun si pasta de dinti din Europa.

Problema costurilor mari la medicamente este reala. Cum vedeti evolutia acestui camp financiar pe viitor?
Sanatatea este scumpa intr-adevar, dar nu numai la noi. La noi poate este mai scumpa pentru ca oamenii au acea problema de educatie de care vorbeam la inceput. Ei nu se ingrijesc, iar cu cat problemele inainteaza in gravitate, cu atat tratamentele sunt mai complicate si deci mai costisitoare. Exista desigur si o explicatie economica. Bugetele de sanatate din alte tari sunt mult mai mari si, de aceea, in Romania, efortul pacientului este altul. Nu contest ca explicatie nici varianta atitudinii incorecte pe care unele firme de farmaceutice o abordeaza, insa daca trebuie sa privin realist, preturile crescute se justifica prin anii de munca si de cercetare care preceda aparitia acestor produse pe piata si care au costuri uriase. Dincolo de ajutorul pentru sanatatea universala, aceste schimburi sunt totusi niste afaceri.

Cum priviti cercetarea in Romania? Are ea sanse sa se redreseze?
Eu iubesc cercetarea. Am avut o experienta de 9 ani in cercetare clinica in biochimia pielii si un doctorat facut in SUA. Tocmai de aceea pot face si comparatie intre cercetarea din afara, unde lucrurile chiar au sanse sa se intample, si ceea ce se intampla de ani buni in Romania. Domeniul cercetarii este prost inteles la noi. In domeniul cercetarii ar trebui sa se renunte la ideea ca orice proiect de cercetare trebuie sa aiba un rezultat concret uluitor. Uneori este doar o problema clarificata, si poate un pas inainte. Poate la final o molecula nu are efectul scontat, insa aceasta este cercetarea. Chiar daca exista mai nou fonduri pentru incurajarea cercetarii, trebuie sa mai treaca timp.

Care ar fi directia de dezvoltare a pietei farmaceutice din Romania?
In privinta dezvoltarii sunt destul de optimista. Spatiul pentru dezvoltare exista. In conditiile in care bugetul de sanatate este insuficient, normal ca piata se va dezvolta. In Ungaria anului trecut piata farmaceutica a scazut cu 4%. In Romania creste cu cel putin 20 de procente in ultimii 2, 3 ani. Eu zic ca cel putin in urmatorii 5 ani trendul acesta se va mentine.

Care este diferenta intre Romania si alte tari in care exista reprezentante Worwag Pharma?
Eu ma ocup si de Republica Moldova si de Slovenia. Toate sistemele sanitare din Europa au probleme, chiar si sistemul sanitar german, iar cele ale Romaniei sunt diferite desigur. Parti bune si parti rele exista in orice sistem, in functie de nivelul de dezvoltare al tarii respective. In Slovenia cam tot ce inseamna medicament cu prescriptie medicala este gratuit pentru pacienti si chiar si o parte din OTC-uri, dar sa nu uitam ca vorbim de 1 800 000 de oameni cu un nivel mediu de salarizare la 1800 euro. La polul opus, in Republica Moldova exista un hibrid de lista de produse compensate, insa vorbim de o tara in care salariul mediu pe economie este de 30 de euro.

Cum priviti Romania in contextul integrarii in UE?
Din punctul meu de vedere, avand o educatie germana, sunt o persoana ordonata si organizata, iubesc ordinea si disciplina, m-am bucurat de intrarea Romaniei in UE in primul rand pentru deschiderea si oportunitatile pe care acest pas le faciliteaza. Sper ca aceasta etapa in dezvoltarea Romaniei sa aduca desigur si un plus de ordine, prin limitarea haosului general care poate fi uneori surprins in mai toate aspectele vietii. Din punct de vedere al sistemului sanitar din Romania sper sa se urmeze niste trenduri care exista deja in afara, care s-au demonstrat in alte tari si li s-a demonstrat eficienta. Sper sa vina finantari si sper ca distribuirea lor sa se faca in beneficul sistemului, asa cum s-au facut in Polonia si Solovacia, unde gestionarea banilor UE s-a facut in mod coerent. Depinde deci de gestionare si din nou „omul sfinteste locul". Depinde de dorinta pe care omul o are de a-i ajuta si pe ceilalti, nu numai pe sine.

Vorbim prea des despre cultura si civilizatie. Ce inseamna in opinia dumneavoastra un om civilizat?
Un om civilizat trebuie sa aiba bun simt, sa fie o persoana responsabila de tot ceea ce face, sa fie comunicativa si sa stie ca nu este singura.. Un om civilizat nu se lasa in voia imediatului. Nu merg pe posibilitatea infiintarii unei echipe de 23 de milioane de oameni.
Nu sunt o nationalista sau o patriota extrema, insa este cert ca aici ma simt cel mai bine, ma simt ca pestele in apa. Suntem un popor deschis, dar ar fi bine sa ne placa si sa muncim. Pentru acest lucru este nevoie de ani buni si este nevoie de vointa. Cred totusi ca avem modele demne de urmat si in Romania. Nu tot ce vine din afara este bun la noi. Orice nou model trebuie adaptat.

Fii conectat la noutățile și descoperirile din domeniul medico-farmaceutic!

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comunicari comerciale. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.





    Comentarii

    Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.